2009-10-09

(Och jag undrar varför jag är ständigt trött)

Igår blev jag, ganska oväntat, väldigt glad när nobelpristagaren i litteratur preneterades. Varför ska jag bli glad över det? Inte blir hennes böcker varken bättre eller sämre. Bara svårare att få tag på i ett par veckor. Sedan väldigt lätta att få tag på (skulle jag tro). (Heter det "få tag på" eller "få tag i"?) Men, å andra sidan, varför ska jag inte vara glad? Jag har ju uppenbarligen uppskattat något som andra också uppskattat (vad spelar det för roll?), jag har ju uppenbarligen gjort val (när jag köpte den första boken (på Ge-kås för övrigt), när jag läste den, när jag köpte andra boken, och så vidare) som enligt det rådande fin-litterära "styret" är genomtänkta och väl accepterande. Är det något att vara glad över? Eller ska jag vara glad för hennes skull? Kanske bara mallig för att jag läste en nobelpristagare innan hon fått priset?

Eftersom jag inte kan reda ut detta just nu, och det egentligen inte alls spelar någon roll, väljer jag att vara glad. Det förlänger livet, har jag hört (och ger mig alltså mer tid att fundera över om jag ska vara glad eller inte).

Inga kommentarer: