2010-06-21

Emma hyllar (favorit):

Menskoppen. Denna koppars kopp. Detta hjälpmedel som är kvinnan oumbärligt en vecka i månaden. Denna symbol för ett hållbart samhälle. Detta pengasparande menskydd.

Jag skulle tro att de som läser denna blogg inte undgått menskoppens existens. Men har ni lyckats undgå ska jag gensat råda bot på detta: Information om menskopp.

Menskoppen i mina korta ordalag:

Koppen är ett alternativ till tamponger och bindor. Det är en silikonstrut man viker ihop och för in i slidan. Väl inne snurrar man lite på den, och den vecklar ut sig. Där sitter den sedan och tar emot mensen. När det gått allt från 2-24 timmar för man ut den och tömmer. Det är bra att tvätta den med tvål och vatten innan man för in den igen. Efter mensperioden kan den göras grundligt ren med olika poridukter eller bara kokande vatten.

De största fördelarna:

Eftersom man köpen en menskopp och använder den till den är utsliten (ca 10 år, sår det i instruktionerna) sparar man både miljö och pengar. Dessutom kan inga äckliga bakterier och virus samlas i den (som i en tampong). Och koppen påverkar heller inte den livliga och känsliga kulturen i underlivet; den suger inte åt sig all fukt inom flera mils radie när man råkar ha väldigt lite mens. Med andra ord kan man ha den inne även när man misstänker att mensen är i antågande (grattis alla kvinnor med oregelbunden mens).

Jag har nog glömt någon fördel. Och det finns säkert fördelar jag inte lagt märke till än. Men jag tror detta räcker för att det ska vara ganska självklart att menskoppen är ett fullgott alternativ till tampong och binda.

Inga kommentarer: