2009-11-02

Mycket text en måndagsmorgon

Igår fastnade jag framför tvn (fastnadet började vid tolv på förmiddagen och slutade vid halv tolv på kvällen). Det sista jag fastnade framför var en amerikansk drama/romantisk-komedi. Det är inte min favorit genre, kan vi säga. Men jag försökte skjuta på sänggåendet så länge som möjligt. Torts att filmen inte var bra, eller ens särskilt avkopplande, gav den upphov till en fundering. Eller reflektion.

En av huvudkaraktärerna var en person med näst intill oändlig makt inom sitt område. Det var någon form av absolut makt genom rädsla. Och även genom kunnande inom sitt område. Denna typ av mektpersoner dyker upp rätt som det är i amerikanska serier och filmer (kanske även i produktioner från andra länder?). Ofta är det en person som har all makt. Och mängder av människor som följer denne maktperson utan att reflektera över varför (bara det är ju ganska skrämmande i skuggan av liknande beteende genom historien). Jag tänkte fundera på varför sådana maktpersoner så ofta portreteras.

En förklaring, vilken jag egentlignen inte tror på alls, kan vara att de maktförhållandena som visas i filmer och serier speglar verkligenhet. Detta är för mig ganksa otroligt, då inte mycket annat i de filmerna speglar verkligheten och det är få saker i verkligheten som är så enkla att förstå.

En annan förklaringen är kanske lite mer komplex. Det handlar mer om en önskan att verkligheten var som filmen. Denna önskan är ju inget nytt eller ens dolt. Men om man drar det lite längre. Varför önskar man (vilka dessa "man" är vet jag inte) att en människa ska ha den totala makten? Jag kan se flera anledningar. En av dem är att denna maktperson är just en person, och då kan den personen lika gärna vara jag eller du. En annan anledning är att det är så mycket lättre att bekämpa, i handling eller i tanke, en person än en företelese, ett parti eller en oformlig massa av olika människor. Kanske är heller inte detta något banbrytande, det är väl inte riktigt det jag är ute efter. Däremot är det lite skrämmande. I filmen är maktpersonerna ofta relativt lätta att bekämpa, eller att leva sida vida sida med. Maktpersonerna idialiseras och glamofieras. Och även om de inte har politisk makt i filmer och serier, är inte steget långt till verklighetens politiska maktpersoner. Och om filmer bagetelliserar det faktum att en person kan styra mängder av människor kan vi ju bli lite blinda. Och det har vi varit med om förut.

Oj. Mycket text blev det. Och ändå kom jag ingenstans. Jag jobbar på det.

Inga kommentarer: