2010-04-21

Emma tampas med de yttre krafterna

Jag lyssnar på P3 (igen), Brunchrapporten, och de pratar om Apple's marknadsföring. Redan innan visste jag hur genialiska marknadsförarna på Apple är. Men det gör lite ont att inse att jag är precis lika hjärntvättad som så många andra. Apple är inte annolrunda från andra marknadsförda märken. Jag kan ju sitta här och säga att jag vill bara ha en Mac för att de är lättare att använda, håller längre och har snyggare design. Men är det inte något mer än så? En livsstil? En "medvetenhet"? Ett aktivt val (till skillnad från PC, som är ett icke-val)?

För detta vill jag hata Apple. Jag vill vägra köpa Apple lika mycket som jag vägrar köpa ett visst diskmedel som figurerar i varje reklampaus. Jag vill helt ta avstånd från Appel och istället hålla mig till min pappas gamla telefon och min billiga dator.

Men jag kan inte. Jag kan inte stå enmot Apple's marknadsföring. Jag vill ha en Mac. Jag vill ha en Iphone. Och jag tror att det är för att de är bättre, och passar just mig. Jag tror att det gör mig till en medveten konsument.

Den dagen Apple tar över världen kommer vi inte ens märka vad som har hänt. Apple kommer sakta men säkert bli Storebror. Och vi vet ju alla att Storebror ser dig...

3 kommentarer:

Sandra sa...

IPhone är bättre! Jag köpte en och blev mer kär än vad jag var innan

Emma sa...

Haha. Du är så hjärntvättad, du med, Sandra! (Men jag vill också ha en)

Sandra sa...

Javisst, hjärtvätt på hög nivå. Men jag gillar ju saker, helst onödiga saker och dyra saker. Det är en dålig vana. Hjärntvätten förvärrar min dåliga vana men ändå lämnar den en tillfredsställelse.