2010-08-30

Recension av P3 programtablå under min arbetsdag (helt opretantiöst)

(Exemplet är denna måndag)

Klockan tidigt till 10.00 Morgonpasset
Under sommaren har Morgonpasset mest varit ett störande inslag i mina trötta mornar, men sedan de ordinarie programledarna är tillbaka lyfter detta program upp mig ur min dvala. Det är ett program med personlig profil, allt bygger på de tre programledarna och deras interagerande med varandra. De pratar om allt från katter till viktiga nyheter. Och jag är garanterad minst ett ordentligt skratt varje morgon.
4 av 5 Fjädrar

10.02 till 11.00 P3 Populär
Detta program brukar jag missa stora delar av, då fikarasten infinner sig ca 10-10.20. Det jag inte missar av programmet brukar fånga mitt intresse. Ibland mer och ibland mindre. Det är ett lättsamt program med populärkulturell inriktining. På grund av den korta programtiden hinner det inte bli några djupa diskusioner, men programledaren håller fanan högt och rätt som det är infinner sig riktiga guldkorn.
3 av 5 Fjädrar

11.02 till 13.00 Brunchrapporten
Ett program med lysande programledare. Med pratig och energisk profil levererar de samhällsfrågor med glimten i ögat. Det pratas vitt och brett. Om allt möjligt. Samtalstonen är ganska gäll och intensiv, men det som tas upp är allvarliga samhällsproblem. Kombinationen sköts snyggt av proffsiga programledare.
4 av 5 Fjädrar

13.02 till 14.00 P3 Nyheter Granskar
Ett nytt program i tablån. Eftersom jag inte har hört mer än ett par program har jag svårt att ge en relevant recension. Dock kan jag säga att jag är nöjd med vad jag hört hittills. Det är en förlängning av P3's nyhetsprogram som sänds en gång i timmen under dagen. Här tar de upp ett brännande samhällsämne. De gör det med samma proffesion som vilken seriös nyhetsredaktion som helst. Med att lämna faktarabblande till en komiker med en tydlig satirisk och ironisk ton väver de in P3's lättsamhet.
3 av 5 Fjädrar

14.02 till 16.00 Christer i P3
Detta program är ren underhållning. Det har varken ambitionen att vara samhällsgranskande eller djuplodande. Programmet bygger på interaktion med lyssnarna. Genom olika ämnen och idéer från programledarna manas det fram den ena efter den andra historian från lyssnarna. Både via mail och telefonsamtal. Denna svåra balansgång mellan lyssnare som bara vill höras i radio och lyssnare som har något spännande att berätta klaras galant. Programledarna tar hand om telefonsamtalen, och tar lyssnarna på allvar.
3 av 5 Fjädrar

16.03 till 16.30 Humorhimlen
Här har vi ett program jag har svårt att förstå. Det ska vara "en hyllning till P3's humorprogram" och det spelas nya och gamla sketscher. Eftersom programmet bara är 30 minuter långt hinner jag inte få någon bild av varken programidén eller programledarna. Jag ser det som ett onödigt inslag. Dock händer det att de spelar upp klipp från gamla klassiker som Hassan, och det ger pluspoäng enligt min bok.
2 av 5 Fjädrar

16.30 till jag slutar jobbet Tankesmedjan
Ett regelrätt humorprogram. Med skämt och komiker. Jag hinner ju bara höra en liten del av programmet och har därför svårt att få en bild av det. Men det är ändå ett okej humorprogram, men kompetenta programledare och stunder av goda skratt. Ett minus är att det kan verka lite tjatigt, trots att det sänds en gång i veckan, och jag bara hinner höra en del av programmet.
2 av 5 Fjädrar

Totalt under en arbetsdag: 3 av 5 Fjädrar

Inga kommentarer: