2010-02-03

På en annan del av ön

Nu gör jag något nytt; jag sitter i Saras lägenhet och pratar med katt. Det nya är inte katten (även om hon är ganska ny) och inte heller lägenheten, utan det nya är att Sara själv inte är hemma. Jag agerar kattsällskap, och katten agerar Emmasällskap. Mycket bra byteshandel!

Under tiden kan jag ju dessutom slita lite på Saras dator, och leva mitt nya internetliv. Fast mest kollar jag på katten. Hon är bedårande. Och hon verkar uppskatta leksaken jag hade med mig. Tacksamt djur.

Jag tror att jag trodde att jag var fri. Nu tror jag att jag tror att jag är fri igen. Men jag vet ju inte riktigt från vad. Hämningar? Mig själv? Normer? Moral? Samhällets grundetik? Den gråa massan? Det glittrande ytskiktet? Viljan? Ramar? Innehåll?

Kommer att tänka på Liftarens Guide till Galaxen; tänk på att svaret inte går att förstå utan rätt fråga.

Inga kommentarer: