2010-05-21

Ständigt denna tv

I GP idag fanns en artikel (s. 68, del 3,"Så skapas en vinnare i frågesport" av Håkan Lindgren (hittar den inte på hemsidan)) om tv's frågesporter. Något slags insidescoop, tror jag. Vi får en liten inblick om hur det går till bakom kulisserna. Och det är ju inte en helt fin inblick. Slumpen, som jag trodde rådde i frågesporter, existerar inte. Allt styrs av pengarna. Inte de prissummor som delas ut, utan pengarna från tittarna (alltså reklam). Frågesporterna i i första rummet alltid underhållning, och underhållning är en vetenskap.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska tycka om detta. Artikeln är ju bra, men innehållet. Just det att frågesporterna är styrda. Egentligen är jag väl inte förvånad. Det är ju ganska självklart; pengarna styr ju allt som visas på tv. Och jag kan inte riktigt med att bli upprörd över det, det är så mycket jag måste vara upprör över i så fall. Hela samhället. Och det är ju ganska opraktiskt i längden (eller så är det så jag ska leva)

Men jag har ändå kvar en liten glimt av naivitet. Och den blir naggad. Igen.

Inga kommentarer: