2009-02-13

Gårdagens reflektioner:

Är det okej att skicka ett mail till ett visst radioprogram och be dem ta bort en viss programledare? Om jag motiverar min önskan och ber snällt?

*

Jag fastnade lite för den där "påve-nyheten". Jag kan inte riktigt förstå varför vi uppmärksammar vad påven har på hjärtat i nationell radio (min främsta nyhetskälla är P3...). Nu var det tydligen något med att han fördömde att man förnekade eller förminskade förintelsen. Och det är ju bra att han fördömer det, men jag har en känsla av att han inte riktigt är ensam det. Visst, att jag sitter här och fördömer är ju naturligt att medierna i bryr sig om, men det måste ju finns någon som hör hemma lite bättre i vår nyhets-repertoar än påven som kan fördöma något.

Varför just påven? (Ska man skriva påven med versal i början?) Jag tycker inte påven är så aktuell i Sverige (traditionsenligt är vi ju inte ens katoliker).

*

Ja, jag hade två tankar igår. Här går det hett till!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att jag kan orientera dig lite i påvefrågan då!
Problemet uppstod när Påven upphävde bannlysningen av fyra biskopar ur det konservativa prästbrödraskapet S:t Pius X den 21 januari i år. En kort tid innan hade en biskop ur brödraskapet, Richard Williamsson, gett en intervju där han bl.a. sade att "jag tror inte att en enda jude dog i gaskamrarna".

Det framstår ju därför som att påven stödjer detta.

Emma sa...

Fast det var ju inte alls det jag menade. Jag visste precis varför han anses ha förminskat förintelsen. Det jag inte förstår är varför vi BRYR OSS om det i sverige! Varför påven dyker upp bland våra nyheter rätt som det är, ganska ofta. Det är det jag inte riktigt förstår...

SaraPirat; sa...

två tankar emma! inte dåligt, jag tror du slog mig! haha ^^

Anonym sa...

Det är väl ganska självklart? För att han har ett enormt inflytande över en stor del av världen. Nyhetsrapporteringen kan ju inte bara ignorera honom för att hans påverkan på Sverige inte är så stor.