2010-01-22

Från utbildad till inbillad. Vilken klassresa!

Idag är det fredag. Och trots att jag inte märker någon skillnad på dagarna, så har jag någon form av fredagskänsla. Eller vad det nu är. Därför ska jag inte grusa mitt humör med att ringa vårdcentralen. Vårdcentralen finns kvar på måndag. Och antagligen finns även jag kvar.

Fredagskänslan har hjälpt mig att tvätta, slivrera håret (håller på med det i detta nu (inte ett annat nu?)), börja laga mat och diska. Jag smyger lite på tå runt min fredagskänsla. Och matar den med te och Christer i P3. Lite låtsasmat får även fredagskänslan, i form av att jag inbillar mig att det är röd dag idag, och alla andra också är lediga, för att sedan återgå till det normala livet på måndag.

Vilka kryddor passar till rödbetor? Jag testar med vitlök. Vitlök passar till allt, enligt Emmas Kokbok.

Nyss, när jag som vanligt (innan författandet av ett nytt inlägg), kollar det senaste inlägget (för att undvika tråkiga upprepningar) så jag att min stavning var under all kritik. Jag tänker inte ändra detta. Det är ju autentiskt. Däremot kan jag be om ursäkt, om någon känner sig besvärad. Så vill ni ha en ursäkt för min dåliga stavning i förra inlägget, eller annat inlägg, kan ni meddela mig. Jag kan till och med bjuda på en bortförklaring, om det så önskas.

På Christer i P3 ställer de ju ofta lite luriga frågor till diverse olika typer. En av dagens frågor var "Vilken typ av grönsak skulle du vara om du var en grönsak?" (med reservation för felcitering). Jag funderade en stund och utropade, i min vrå (med händer fulla av röd färg), "Sparris!". Min förklaring är följande: Kanske har jag dåligt rykte i vissa kretsar, men när man väl tycker om mig är jag nästan en delikatess.

Jag borde vara med på radio oftare. (Här undrar jag om det i denna mening hade räckt med "Jag borde vara på radio oftare" eller om "med" är en nödvändighet för att meningen ska vara korrekt. Finns språkpolisen kvar? Eller någon annan som tror sig veta?) (Jag tror jag behöver bättra på mina språkkunskaper)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle nästan kunna tänka mig att byta preposition till i radio. Men jag vet inte... Mina språkkunskaper har förlegats en aning då jag läser reliion nuförtiden. Apropå nuförtiden - är det nu för tiden, nu förtiden, nuför tiden eller nuförtiden som gäller...?! Det är inte lett (att vara est men det är balt) :D

Emma sa...

Vad glad jag blir att språkpolisen är kvar! Du har nog väldigt rätt i att prepositionen bör vara i och inte på.
Det är tråkigt att det försvinner så fort. Jag var ju väldigt haj på grammatiken en sväng. Och tyckte det var riktigt kul, men har nog glömt i princip allt by now.
Hm. Jag vet faktiskt inte alls hur man skriver nuförtiden. Men min favorit är nog allt i ett. Jag tycker att ihopskrivningar för det mesta är intressantare (eller mer intressanta).

Anonym sa...

Håller med om nuförtiden... Har varit lite inaktiv i både skrivande och läsande av blogg men nu är jag på G igen.
Hoppas att löragen var fin.
Kram!