2010-03-03

Emma och sjukvården del sjuttioelva

Om du planerar att vara i min ålder, bo där jag bor och behöva en gynundersökning säger jag; Don´t!

Först går du till vårdcentralen, där du ändå är så ofta, och frågar hur du ska bära dig åt. Då får du två nummer, ett till en ungdomsmottagning och ett till en gynmottagning (som finns i samma hus som vårdcentralen). Då går du hem och ringer dessa nummer, men självklart är det inte telefontid då. Och numret till gyn verkar leda till majorna och inte hisingen. Då bestämmer du dig för att, under telefontid, besöka ungdomsmattagningen. Eftersom det ändå ligger så nära. När du kommer dit är det kö utanför byggnaden. Efter några sekunder av viss skräck ser du skylten "jobbmässa" och lugnar ner dig. Då smiter du före i kön och går upp till plan två. På plan två hittar du en trevlig dam att prata med. Damen säger att du tyvärr inte får komma till ungdomsmattagningen eftersom du är lite för gammal. Du ska besöka gyn. På vårdcentralen. Jaha, och tack, säger du och går hemåt. Eftersom vårdcentralen ändå är på vägen hem tittar du in där. Du tänker att det kanske inte är så fruktbart att prata med samma damer i kassorna som förra gången och går istället upp till våning två. Där gyn ska ligga. Du ser inte någon reception, men hittar en trevlig barnmorska att fråga. Barnmorskan säger att hon inte kan hjälpa till, utan du måste ringa gyn för att boka tid. Och, ja, det är rätt nummer, trots att de säger "välkommen till majornas gynekologiska mottagning". Då är det bara att du går hem och ringer dit, men denna vecka är doktorn borta, så det får helt enkelt vänta på sig.

6 kommentarer:

Sandra sa...

Fantastiskt! :D

Emma sa...

Ja, fantastiskt är vad det är! Alltid lika spännande och se hur många människor man behöver prata med innan man kommer rätt.

sarapirat sa...

men du är ju inte alls för gammal för ungdomsmottagningen? för det är väl den vid vågmästare, dit får ju jag gå!! (om du inte råkar vara två år äldre än mig som jag inte vet om?!^^)

Emma sa...

Du har så rätt, Sara. Jag har inte ljugit om min ålder för dig, och egentligen är jag inte för gammal. Men chefen på ungdomsmottagningen har bestämt att de inte tar in några patienter över 23 (lagligt?). Och eftersom jag är så nära 23 tyckte kvinnan jag pratade med att det var lika bra att jag gick direkt till gyn. Kanske borde detta anmälas till diskriminerings ombudsmannen...

Unknown sa...

Sluta med HIV helt enkelt.

Emma sa...

D: Som du borde vet är det ju inte så lätt att sluta. Once you go HIV, you'll never go back.