2010-09-06

Emma som student

Alltså. Jag är stimulerad. Jag har inte tråkigt. Jag har faktiskt inte haft tråkigt på nästan en vecka. Det känns väldigt bra. Så här kan jag tänka mig att ha det, from now on.

Vi får väl se vad jag säger på onsdag kväll, när jag borde ha läst minst tusen sidor grekiskt epos (se "minst tusen sidor" som en överdrift tänkt att illustrera den stora uppgiften som föreligger).

Men än så länge är jag lyckligt oägande av boken. Så jag svävar på mina stimulansmoln och är allmänt nöjd med min tillvaro.

Inte nog med att jag läst massa intressant text i dag, jag har även slagit upp flera intressanta ord i min kära Svenska Akademiens Ordlista. Tänkte delge er dessa, för mig, nya ord. Som en bonus, liksom. (Översättningarna är citerade från SAOL)

Additiv - "som kan adderas eller erhållas genom addition" "tillstasämne"
Arkaisk - åldersomlig
Redundans - "överflöd i information, övertydlighet"
Amplifiera - "utvidga, utförligare framställa"
Kosmologi - "läran om världsaltet"

Min favorit är arkaisk. Det ska jag använda.

(Det känns som att jag skriver på ett annorlunda sätt, och om jag gör det skyller jag på fackspråket jag levt med hela dagen. Jag återgår nog till det normala inom kort, om det nu är så att jag skriver lite annorlunda)

Inga kommentarer: